Sider

tirsdag 2. juni 2015

Fiberfarging

Å farge fiber til spinnig er morro. Jeg har kjelefarget noe både fiber og garn. Nå har jeg prøvd å male fiber. Dette for å få flere farger i en fiber og for å ha litt kontroll. Dette er første gangen jeg prøver og det ga mersmak, veldig morro. Jeg så endel filmer på Youtub før jeg gikk igang, det er mange måter å gjøre det på så jeg leita etter noe som passa meg. Det fant jeg. Fiberen jeg bruker her er Polwarth tops og fargen er Ashford wool dyes som begge er kjøpt på Spinnvilt.
Først la jeg fiberen i vann noen timer. Jeg laget meg et egnet arbeidssted, ettersom det var så godt vær var det på verandaen denne gangen. Blandet farger og fant frem alt jeg skulle bruke. Deretter presset jeg ut så mye vann som mulig, la den utover på flere lag plastikk og gikk igang med å påføre farge. Da fargen var på plass pakket jeg fiberen inn i klingplasten og putta den i en kjele med vann. Varmet vannet opp til like under kokepunktet og lot den ligge i ca 40 min. Så fikk den ligge og avkjøles til den kunne håndteres uten at jeg brente meg. Pakket den opp, skylte den og hang den til tørk.


Når fiberen har ligget minimum en time i vann legger jeg den utover på flere lag plast.


For å få fargen gjevnt utover bruker jeg spruteflasker.


Fiberen er pakket inn i klinplast og ligger i vannbad.


Ferdig farget og klar til spinning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar