Sider

søndag 11. april 2021

Discosokker og spinning

Disse sokkene er enkle sokker strikket i selvstripende garn fra Opal. Garnet har ligget i lagret siden 2017 så det har blitt modent. Kjøpt på Garnbutikken Fortuna på Løkken Verk. Jeg vet ikke om de fremdeles fører dette garnet.

Sokkene har jeg trikket etter eget mønster, Sirupsokker og det er enkelt og greit. Jeg startet på disse i februar så det har tatt litt tid.

Garnet er helt greit å strikke med, men det er litt stift det er «bling» eller «Silbereffekt» som det står på nøstet, så det kan være derfor. Det ble mye mykere etter vask så det blir nok gode og slitesterke sokker. Sokkene er strikket på pinne 2,25 m.m. som vanlig.

Tre hesper garn har kommet av rokken det ble en blanding av Engelsk Leichester og Norsk Spælsau. Den fargede Engelske Leichesterulla er kjøpt på Spinnvilt, men den Norske Spælsauen er jeg ikke helt sikker på hvor jeg har fått tak i. Det var ikke bare lett å spinne denne ulla. Jeg tenkte først å blande den på blandebrett, men det gikk ikke, den var for flokete. Så jeg kardet den isteden det gikk litt fort og jeg slurvet litt så den var litt sammentovet noen steder, men det gikk til slutt. Jeg bør vel legge litt mer jobb i forberedelsene, men jeg er litt utålmodig. Det ble til sammen 628 meter og 273 gram. Da er det bare å planlegge et nytt spinneprosjekt.

Denne uken har det kommet et nytt sokkeprosjekt på pinnene det er det eneste nye. Ellers har jeg strikket litt på alle prosjektene mine. I uken som kommer skal jeg fokusere mest på den grønne genseren i Semillagarn, den er snart ferdig og med litt ekstra innsats blir den nok ferdig på et par-tre dager.

tirsdag 6. april 2021

Hilmar Kulsete votter strikka på Kallarstrø

 

Sofie Aunehaugen har laget mønstret til disse vottene. Mønstret er hentet fra boka Selbuvotterav Anne Bårdsgård. Dette er som jeg har snakket om før en praktbok med både oppskrifter og mye historie.

Jeg var uenig med meg selv om fargene på disse vottene, utgangspunktet var at jeg ville bruke et flerfarget garn farget på Værbitt. Jeg startet med grå bunn, det ble ikke bra. Så prøvde jeg svart bunnfarge og det ble bra, men jeg ville også prøve med lilla bunn for å ta igjen fargene i mønstergarnet. Så da ble det to par isteden for et og det er jo dobbelt så bra. Den grå rekket jeg opp.

Begge parene er strikket i Ask fra Hillesvåg Ullvarefabrikk mønstergarnet er også Ask. Som jeg skriver hver gang jeg har strikket et par votter i Ask, det er favorittvottegarnet mitt. Den først votten (som var grå) strikket jeg på pinne 3.00 den ble for stor så jeg gikk ned til 2,5 m.m. på neste og det ble passe.

Det er fellinger på vottebladet slik at de blir litt smalere oppover som hånden. Det er ikke det enkleste mønstret å følge, men helt greit. Jeg foretrekker også lengre vrangbord enn det er på disse vottene, men det er smak og behag. Det gikk fort å strikke disse når jeg ført kom i gang og par nr. 2 gikk selvfølgelig lett som bare det.

Nå er påsken over og jeg har fått strikket en del, spist masse godis og gått på mange lange turer i marka. Jeg har startet på to nye prosjekter i påsken, et sjal og et par sokker.