Sider

mandag 6. juni 2022

Rhapsody blusen

 

Blusen Rhapsody fra Love Notions
      

Ettersom jeg har sagt at jeg ikke skal kjøpe klær i år, men sy det jeg trenger selv må jeg prøve på det da. Jeg har prøvd flere mønster, men det har ikke vært så veldig vellykket. Det er ikke så lett å få ting til å passe. Etter noen heller lite vellykkede forsøk bestemte jeg meg for å undersøke litt, så jeg spurte Youtub og der fikk jeg jammen svar. Jeg har bare kjøpt mønster fra de fire store mønsterleverandørene og det er litt mer komplisert enn det jeg trodde. Jeg passer jo ikke inn i en størrelse jeg er jo litt over og litt under de vitale målene. Men etter noen filmer der det var snakk om ledighetsvidde, ferdigmål og masse annet fikk jeg et tips om små mønsterleverandører og at deres passform var litt mer realistisk for vanlige kropper. Så da har jeg prøvd det, og det funker.

Nå har jeg kommet litt lengre på syeventyret mitt og har fått sydd noe som faktisk passer. Her er to bluser sydd etter samme mønster, men med forskjellige ermer og forskjellig stoff. Begge er sydd i mønstret Rhapsody av Love Notions, mønstret kommer i en PDF-fil og å skrives ut og tapes sammen, det var jo en interessant jobb da. Men når det var gjort var livet en lek. Det er gode forklaringer med mønstret og det finnes mange filmer på Youtub som forklarer det meste.

Blusen Rhapsody fra Love Notions

Blusen med blå blomster er sydd i et bomullsstoff og jeg valgte det for det er så stødig og lett å sy av. Stoffet er kjøpt på Abba tekstil as på Grønland i Oslo.

Blusen med rosa blomster er et Viscosestoff, også kjøpt på Abbas, det er litt løsere og litt mer utfordrende å sy. Men så deilig å bruke. Jeg er fornøyd med begge blusene og det er også en kjole i samme mønster på gang.

Det har blitt litt lite spinning i det siste, men jeg har klart å få ferdig to hesper med garn det er lenge siden jeg startet på dette garnet, men det ble stående og jeg har ikke vært inspirert til å få det ferdig, men nå ble det. Dette er en blanding mellom Ullveigs loddene gleder, litt usikker på hvilken fiber og litt hvit merino. Jeg har rota bort merkene så jeg er usikker.

Det har vært litt mindre tid til strikking ettersom jeg har litt mer fokus på søm for tiden, men det går jevnt og trutt framover med alle prosjekter. Jeg har lagt opp til fire par sokker og skal være med på SummerSock Camp med The Crazy Sock Lady så i sommer blir det mest sokkestrikking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar