Sider

søndag 16. august 2020

Voy`s Beach

Voy`s Beach av Jennifer Beale
Voy`s Beach av Jennifer Beale

 Da jeg så denne toppen på Ravelry viste jeg at jeg måtte strikke den. Toppen heter Voy`s Beach og mønstret er lage av Jennifer Beale. Øverste del av toppen er strikket i en lang remse og satt sammen, deretter er maskene på resten av bolen plukket opp og strikket i motsatt retning. Mønstret er godt skrevet og etter å ha feilet litt i starten skjønte jeg greia og det gikk ganske raskt å strikke den.

 I mønstret svinger toppen inn i livet og ut over hoftene, jeg valgte å ikke ta ut masker etter fellingene i livet for å få den litt smalere. Jeg strikket toppen i den nest minste størrelsen, men skulle nok strikket i den minste. Jeg strikker litt løst så jeg strikker oftest en størrelse mindre enn det målene tilsier. Strikkefastheten min stemmer ikke på denne toppen heller, så neste gang skal jeg strikke prøvelapp, tror jeg.

Mønsterborden inneholder 8 farger, men det strikkes bare med to farger om gangen så den er ikke så komplisert som den ser ut til. 

 

Toppen er strikket i Jamieson & Smith kjøpt på Garnbutikken Fortuna til dette prosjektet. Dette er et garn som er supert å strikke av og som egner seg veldig godt til flerfarget mønster. Nøstene kommer i 25 grams nøster og en sitter ikke igjen med så mye rester.

Jeg har vært litt usikker på hvor mye bruk jeg får ut av en kortermet ulltopp men jeg har brukt den en del allerede.

Denne uken har jeg klart å strikke ferdig den hvite retrogenseren til Marie og bare montering gjenstår, det gruer jeg meg litt til så det utsetter jeg litt. Ellers har jeg strikket litt om kveldene etter den verste varmen har gitt seg så det blir litt mindre en vanlig. Varmen og seinsommeren må nytes. Når det blir litt kjøligere skal jeg legge opp en genser i et tykt ullgarn som jeg kjøpt i London i fjor vår. Det gleder jeg meg til. Jeg har ikke helt bestemt meg hvilket mønster jeg skal velge og det står mellom 3-4 forskjellige gensere med fletter. Jeg må bare bestemme meg for hvor mye fletter jeg vil strikke.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar