Sider

søndag 29. september 2019

Votter fra Rucava

Da er jeg i gang med votteproduksjonen for vinteren. Første par ut er et par fra Latvia. Votter er en viktig del av Latviske tradisjoner og da spesielt brylluppstradisjoner. Dette vottemønstret er fra 1800 tallet. 
Jeg kjøpte dette mønstret og garnet på Fanø strikkefestival da jeg og Marit var der for noen år siden. Mønstret og garnet er fra Hobbywool. Vottene er strikket i tynt ullgarn på pinne 1.5 mm. Mønstret var ikke så lett å følge så jeg strikket så de passer til meg. Jeg strikket også vrangbord på vottene for det liker jeg best å bruke.
Jeg får en følelse av 1980 tallet av vottene og ikke 1800 tallet men, men. Enkle og greie å strikke hvis du ikke følger mønstret da.....
Nå har jeg kommet i mål med en hel det små prosjekter så utfordringen på Ravelry ser ut til å være i rute igjen. Nå er jeg på 70 %.
Jeg har strikket litt på mange ting denne uken også og jeg har startet opp med et nytt par votter. Jeg har også bestemt meg for å bli med på Heimstrikka sin vottesamstrikk nå når jeg har så mange votteplaner. Jeg har fortsatt å strikke kluter å det går jo i en rasende fart. Denne uken skal jeg bare fortsette i samme løype. Men det skal ikke komme så mye nye prosjekter på pinnene men jeg har planer om å starte på en genser. Jeg kjøpt dette garnet i Dublin og jeg er litt redd jeg har for lite garn. Men jeg kan bestille til en hespe da. Først skal jeg strikke prøvelapp og det er derfor jeg ikke har kommet  i gang med den.
Denne helgen har jeg fått tid til å sy for været har ikke vært det aller beste. Jeg har sydd to strikkeposer og de mangler bare bånd til lukningen så det må jeg prøve å få kjøpt denne uken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar