Sider

mandag 28. november 2016

Preppekurs på Spinnvilt


I helga var det preppekurs på Spinnvilt med Tove som kursleder. Det var lærerikt og gøy. Vi fikk lære å bruke kardemaskin, håndkarder, kammer, kardebrett og hekle. Noe av dette har jeg aldri prøvd før og noe har jeg prøvd en gang eller to. Håndkarder har jeg brukt masse. Det er mange nye redskaper som står på ønskelisten nå men det får vente litt. Først skal jeg lære meg å bruke blandebrettet som jeg kjøpte i mars og som jeg ikke har brukt før nå i helga.
Disse tullene laget jeg på blandebrettet de blir veldig fine og delikate. De er nesten for fine til å spinnes. Vi laget også nøster på blandebrettet da med hjelp av en diz som er en bøyd plate med hull som man drar fiberen gjennom. Blandebrettet kjente jeg fra før selv om jeg ikke har brukt det før.
Vi hadde tilgang til rikelig med fiber på kurset så det ble mange farger jeg vanligvis ikke bruker så mye av.

Disse nøstene er laget på kam og inneholder 100%-75%/25%- 50%/50% -25%/75% av hver farge. Vi brukte cerise, oransje og turkis og blandet alle fargene. Her var det øye oppmålt slik at alle prøvene ble nøyaktige og riktige.
Her lages kamgarnfiber. Blanding av farger til fargesirkelen på bildet over. Når fiberen er ferdig kammet dras den gjennom dizen slik at det blir et fint nøste. Tove demonstrerte også spinning rett fra kammen men det er vel for viderekomne.
Her er fiberflakene som vi laget på kardemaskinene. Etter denne helger har jeg enda mer fiber i lagret mitt og jeg er full av inspirasjon. Så jeg håper å få spunnet masse frem til jul. Det blir gøy få spunnet opp alle disse prøvene å se resultatet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar