Sider

søndag 29. november 2015

Spinning


Nå er jeg igang med spinning igjen etter en litt treg periode. Denne gangen har jeg også spunnet fiber jeg har farget selv. Samme rosa og lillafargen som sist men litt grønt i denne. Den var litt trå å spinne innimellom, så det er mulig den fikk litt tøff varmebehandling.

Tvinning av totrådsgarn.
Dette er en Polwarth, tops fiber som er kjøpt på Spinnvilt. Den er malt med syrefarger også fra Spinnvilt og varmebehandla i vannbad. Spinning er ikke så vanskelig å få til men tvinninga kan være med utfordrende. Fargene forandrer seg hele tiden i prosessen og det er morro å se hvordan det blir til slutt.
Garnet hespet opp.
Når garnet er ferdig tvunnet lager jeg en hespe med et hespetre. Vasker garnet, klemmer ut vannet og henger det opp så det får renne av seg og tørke.
Ferdig hespe med garn

Når garnet er ferdig måler jeg det opp og regner ut hvor mange meter det er veier det og da er det forhåpentligvis like tungt som fiberen før spinning. Kan jo miste noen gram, her bruker jeg kjøkkenvekta og den er vel ikke helt nøyaktig.
 
Sist jeg bestilte varer fra Spinnvilt så jeg  denne fiffige innretningen. Den måler WPI som betyr Wraps Per Inch og som sier noe om tykkelsen på garnet. Jeg elsker jo duppedingser. Dette garnet ble 306 meter/100 gram, WIP: DK 12 Wraps Per Inch.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar