Sider

søndag 15. mai 2022

Bluse fra McCall's

 

Bluse i McCall's M8027
 
Denne blusen er sydd fra McCall’s mønster M8027. I mønstret er det anbefalt å bruke litt stødigere stoffer. Jeg er litt usikker på om dette er en skjorte eller en bluse, men jeg kaller det bluse. Jeg har kuttet ut mange detaljer ettersom jeg ikke vil lage det for komplisert for meg selv og ettersom stoffet er såpass tynt og med lite hold, så jeg tror det vil bli penere. Jeg sliter litt med å finne riktig størrelse på disse mønstrene så jeg har en vei å gå der. Jeg har sett på noen Youtubefilmer om temaet så jeg tror jeg er litt nærmere å forstå hvordan jeg må tenke. Heldig vis, det er ikke bare jeg som strever med det. Det er også noe med sømforklaringene jeg ikke er helt fortrolig med. Jeg synes det er litt vanskelig å få kragen pen, men det går stadig framover og den blir bedre for hver gang jeg gjør det. 
 Stoffet og knappene er kjøpt på Saab Tekstil AS på Grønland i Oslo, det er en stoffbutikk jeg absolutt anbefaler, masse fint stoff til en rimelig penge. Det er selvfølgelig også masse dyrt stoff der, mye fin silke. Dette er et viscosestoff med trykt mønster og ettersom mønstret er litt uryddig slipper jeg å tenke på mønstermatching og det er godt. Det er et deilig og mykt stoff å ha på å jeg brukte ca. 1,40 meter og 9 knapper.
Enkle sokker i Stry Cat Socks

 Enkle sokker strikket i Stray Cat socks et selvstripende garn i fargen Fortuna Ellen, selvsagt kjøpt på Garnbutikken Fortuna. Jeg tror ikke dette garnet er å få kjøpt lenger, det har ligget i lageret mitt siden 2018. Garnet er i Merino, Cashmere og nylon og er supermykt og deilig.

Sokkene er helt enkle og strikket etter det vanlige mønstret som jeg bruker på enkle sokker. Her har jeg strikket hæl i et annet garn for å holde på stripene. Stripene blir jo litt smalere over kilen, men det synes ikke så godt. Hælene er strikket i Merino Yak fra Regia som er et mye tykkere garn, men den fargen jeg hadde som passet best og det gikk helt fint. Jeg strikket leggen lengre enn jeg bruker for å bruke opp mest mulig av garnet, men det ble fremdeles en del igjen.

Denne uken har jeg klart å bli ferdig med Lovenote og et par sokker til. Det er deilig at det har løsna og at jeg blir ferdig med noe av det jeg har på pinnene. Jeg har ikke kommet i gang med noe nytt, men det kommer nå litt til uka tenker jeg. Jeg har også kommet i gang med å sy et skjørt i lin, som jeg tenker vil passe bra nå i vår og utover sommeren. Strever fremdeles litt med forskjellige teknikker med det er så mange fine instruksjonsfilmer på Youtub som er til stor hjelp. Det er ikke alltid det er så lett å forstå skrevene instruksjoner på engelsk. Har kjøpt noen mønster fra en Indy-mønsterdesigner for jeg har hørt at instruksjoner og passform er bedre på disse mønstrene og gleder meg til å prøve dem. Men først skal jeg bli ferdig med dette skjørtet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar