Sider

tirsdag 6. april 2021

Hilmar Kulsete votter strikka på Kallarstrø

 

Sofie Aunehaugen har laget mønstret til disse vottene. Mønstret er hentet fra boka Selbuvotterav Anne Bårdsgård. Dette er som jeg har snakket om før en praktbok med både oppskrifter og mye historie.

Jeg var uenig med meg selv om fargene på disse vottene, utgangspunktet var at jeg ville bruke et flerfarget garn farget på Værbitt. Jeg startet med grå bunn, det ble ikke bra. Så prøvde jeg svart bunnfarge og det ble bra, men jeg ville også prøve med lilla bunn for å ta igjen fargene i mønstergarnet. Så da ble det to par isteden for et og det er jo dobbelt så bra. Den grå rekket jeg opp.

Begge parene er strikket i Ask fra Hillesvåg Ullvarefabrikk mønstergarnet er også Ask. Som jeg skriver hver gang jeg har strikket et par votter i Ask, det er favorittvottegarnet mitt. Den først votten (som var grå) strikket jeg på pinne 3.00 den ble for stor så jeg gikk ned til 2,5 m.m. på neste og det ble passe.

Det er fellinger på vottebladet slik at de blir litt smalere oppover som hånden. Det er ikke det enkleste mønstret å følge, men helt greit. Jeg foretrekker også lengre vrangbord enn det er på disse vottene, men det er smak og behag. Det gikk fort å strikke disse når jeg ført kom i gang og par nr. 2 gikk selvfølgelig lett som bare det.

Nå er påsken over og jeg har fått strikket en del, spist masse godis og gått på mange lange turer i marka. Jeg har startet på to nye prosjekter i påsken, et sjal og et par sokker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar