Sider

søndag 18. august 2019

Genser i platulopi

Da har jeg strikket med Platulopi for første gang. Genserne er strikket etter et mønster jeg har lagen nesten helt selv. Jeg fikk tips av Johanna (hun er fra Island og er gift med broren min) om å gå inn på et program som heter knittingpatterns.is og lage mønstret der. Det var helt genialt program. Jeg strikket en prøvelapp, la inn strikkefasthet og mål, tegnet inn mønstret jeg ville ha på rundfellingen, bolen og ermene og vips så kom det ut et ferdig mønster. Genialt. 
Garnet til denne genseren fikk jeg fra Johanna og Marit (søsteren min) etter at de hadde vært på Island for 2-3 år siden. Jeg brukte ikke mye garn på denne genseren litt over 200 gram så den er lett og luftig. Jeg trodde det skulle bli vanskelig å strikke med dette garnet og at det ville ryke hele tiden men det gikk helt greit helt til jeg måtte ta opp det var ikke så enkelt. Men det var ikke så mye. Det er ikke et mykt garn og den ble litt tett i halsen så jeg er litt usikker på om jeg skal ta opp og strikke halsen litt videre.
Genseren er strikket på pinne 5 mm så det gikk raskt å strikke den. Jeg har mere av dette garnet og har tenkt å strikke en jakke i blåfarger i høst eller vinter.

Denne uken har jeg startet to nye prosjekter en genser i Lammeull, veldig tynt garn og et par votter på pinne 1,5 mm. Dette er det siste garnet jeg kjøpte på Fanø så da er det vel snar på tide å dra tilbake dit, eller hva tror du Marit?
Nå er det slutt på å starte opp nye ting før jeg har blitt ferdig med noe av det jeg holder på med så denne uken er det bare å jobbe på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar