Sider

søndag 26. mai 2019

Prøvehesper

Det har blitt mye spinning i det siste. Jeg var på preppekurs på Spinnvilt for en god stund siden men jeg spant ikke opp alle prøvene jeg hadde med hjem, men nå er det unnagjort.
Vi fikk prøve mange forskjellige måter å preppe og blande ulla på. Det er mye forskjellig utstyr som kan kjøpes og mange forskjellige måter å forberede og å blande ull på. Jeg har et håndkarder og et blandebrett med diz så det blir det jeg kommer til å bruke når jeg ikke kjøper ferdigpreppa ull.
217 meter/83 gram
Denne hespen er spunnet fra et kardeflak. Å spinne fra kardeflak er supert, men kardemaskin koster mye og krever mye plass så det er nok ikke aktuelt for meg. Men det er veldig moro å blande ull på denne måten så jeg skal aldri si aldri.
65 meter/23 gram
Denne hespen er også fra kardeflak.
123 meter/45 gram
Denne hespen tror jeg er kardet for hånd og det er også en god måte og karder har jeg. Men det er litt tungt å karde mye med håndkarder. Jeg sliter også med å få blandet det godt men det er nok bare trening som skal til.
174 meter/ 68 gram
Denne fiberen var kammet og da ligger fibrene rett og er fin å spinne. Jeg tvinnet den sammen med en rest ull som jeg hadde og den var nok kardet.
87 meter/30 gram

Denne fiberen ble blandet på blandebrett og dratt ut med diz. Da blir det som en lang tråd eller forgarn og er veldig godt å spinne. Her gikk jeg litt berserk med "bling" så det var litt glatt å spinne noen steder.
Kurset var veldig lærerikt men jeg skulle jo ha spunnet opp fiberen tidligere. Det er så små hesper så jeg vet ikke hva det skal bli men jeg kan nok bruke det til mønsterstrikk etterhvert.
Sist uke var jeg i London sammen med Tine. Litt garnhandling klarte vi å få til. Vi var på Loop i et par timer og handlet og koste oss. Mønster, garn og litt stasj. Veldig hyggelig butikk og på søndager er det en norsk dame som jobber der og det kan gjøre det litt enklere. Har du ønske om å høre mer fra turen til London blir det et tema på podden neste gang.
Etter som jeg var borte nesten hele uken har jeg ikke strikket så mye. Genseren i Holst til Ingrid fikk være med til London og nå er det snart klart for å sette sammen bole og ermer. Genseren i selvspunnet Shetlandsgarn har jeg strikket ferdig men jeg er ikke helt fornøyd med raglanfellingen så det må jeg rette opp. Jeg har strikket ferdig Westsjalet i kveld så det er bare å feste tråder.
Denne uken skal jeg starte på en sommertopp for jeg har bestemt meg for å bli med i Fortunas sommersamstrikk. Jeg skal strikke Confetti Fade, jeg så Marit strikke den i fjor og har tenkt å herme etter henne. Jeg skal strikke den i selvfarget garn og etter som det ikke er ermer i den må jo det gå fort.
Ellers skal jeg prøve å få strikket litt på alt det andre jeg holder på med.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar