Sider

søndag 29. oktober 2017

Spinning og farging

 Det har blitt endel spinning i det siste. Nå koser jeg meg stort med spinninga. Det har blitt mye forskjellig fra helt rustikk og litt stikkete til myk silke. Hespen over er farget av Tove på Spinnvilt og heter Setergrend. Den inneholder Bluefacedleicester og silke. God å spinne, fine farger og garnet ble godt og mykt. 
120 gram/316 meter, WPI 12. Ply2.
 Denne fiberen kommer fra Holum Gård i Meldal. Det er Gammel Norsk Spælsau i naturfarge og er av den mer rustikke typen. Det er spunnet fra forgarn så det der lett og spinne selv om det er ganske mye lanolin i ulla. Men når garnet er vasket blir også dette ganske mykt. Kanskje ikke til å ha i halsen men fint til votter. 
40 gram/104 meter. WPI 19. Ply2.

Denne fiberen kjøpte jeg for et års tid siden på Garnbutikken Fortuna. Dette er Hedgehogfiber og fargene er superfine. Fibrene er 50% merino og 50% silke. Veldig myk og deilig. Da jeg startet på dette flaket tok det litt tid før jeg ble helt fortrolig med å spinne det men etter hvert likte jeg det godt. Det var noen felter med farge der fibrene satt litt godt sammen. Garnet ble jeg godt fornøyd med og dette må nok bli sjal.
125 gram/451 meter. WPI 18. Ply 2.

Det har blitt litt mer garnfarging, denne gangen litt mer eksperimentering med farger og teknikker. Fremdeles er det 20 grams hesper, Arwetta Classic sokkegarn jeg farger men nå er jeg snart klar til å farge fulle hesper. Noen av minihespene er jeg veldig fornøy med og noen ble ikke så bra men slik er livet. Ser at det fort kan bli mye garn av dette.
Det ble mange fargerike hesper og spetter var i fokus. Det er lettere enn mange tror så det er bare å hive seg på fargebølgen.
Jeg strikker fremdeles på Loppa, nå er bolen snart ferdig og bare ermene igjen. Sjalet er også vokst ganske bra. Hanskene til Tore skal bli ferdig i dag og av klutene har en blitt ferdig og en er startet på. 
Jeg skal være med på Fortuna sin vottesamstrikk så Dorteavottene i Pt2 skal på pinnene i dag eller i morgen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar