Sider

torsdag 5. mai 2016

Vår og tid for farging.

Endelig klarte jeg å få farget litt ull. Dette er ull fra Norsk spælsau som jeg kjøpte for lenge siden. Jeg valgte å farge blått i dag. Det ble to nyanser Sky Blue Jacquard Acid Dyes som er kjøpt på Spinnvilt på Lillehammer. Den ene 3% og den andre 2%. Fargingen tar lang tid men det meste av tiden går med til å vente så det er ikke så mye jobb.
Dette bildet er Sky Blue 3% og den mørkeste fargen. Synes den ble fin. Det er litt ujevn farge med den vil bli lysere i tuppen av ulla.
Her er den lyseste ulla jeg farget. det er litt vanskelig å få frem fargeforskjellene på bildet.
Her kommer fargeforskjellen litt bedre frem. Nå har jeg tenkt å karde disse og spinne noe i hver farge. Noe av ulla har jeg tenkt å blande på blandebrett sammen med naturfarget ull å få et mer melert garn, så får vi se hvor langt jeg kommer.
Farget også en hespe Leine Merino som jeg farget tidligere men fargen ble blass og ikke særlig bra. Mere fornøyd med denne fargen.
Til slutt har jeg startet på et par sokker i Noro sokkegarn og en rest Fabel til mønster. Mønstret er hentet fra boka Sokker hele året.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar