Sider

lørdag 21. mai 2016

Oktobernatt i mai.


Da er Oktobernatt av Ingvill Freland ferdig. Jeg kjøpte garn og mønster på strikketreffet til Garnbutikken Fortuna i høst men den har ligget i kø. Og når garn og mønster ligger i kø blir det litt forandring i planene. Jeg hadde kjøpt fire farger slik det står på mønstret men det ble bare to farger. Jeg er veldig fornøyd med genseren og fargene så det var et klokt valg som Marit hjalp meg med... Genseren er strikket i Holst garn Noble som inneholder 95% Geelong ull og 5% Cashmere. Etter det jeg forstår er Geelong ull en type ull som kommer fra et bestemt distrikt i Australia.
Jeg er veldig fornøyd med de to grønnfargene jeg valgte. Mønstret jeg har brukt er enkelt og følge og alt står godt og klart forklart. Etter som jeg strikker litt løst gikk jeg ned en halv pinnestørrels og strikket størrelse S i stede for M som jeg ofte bruker. Å den passet helt perfekt. Jeg har strikket etter mønster av Ingvill Freland før og synes hun lager gode mønster og har mange fine designs. Denne genseren har jeg flyttet inn i og kommer til å bruke den mye.
På Ashford rokken min holder jeg fremdeles på med Shetlandsull og jeg må innrømme at det går litt trått. Men jeg har kommet et stykke på vei og ulla er kjempegod å spinne.
På rokken fra Skarnes er det Marple Leaf Rag i veldig fine farger.  Denne fiberen er i Polwarth og Tussah Silk og kommer fra Three Waters Farm. Nå har jeg fått fiksa rokken og kommet i gang på den så får vi se om det går litt fortere.
Jeg har jo egentlig bestemt meg for å ikke strikke flere votter eller vanter før til høsten men så fant jeg denne som farmor har strikket til meg. Den er godt brukt og helt tova sammen men jeg husker jeg likte dette paret så godt. Nå skal jeg ta ut mønster på den og strikke meg et nytt par. Jeg vet ikke om farmor strikket etter mønster eller om hun bare fant på i farten men bra ble det. Begge mine bestemødre var flinke til å strikke, hekle og brodere og jeg har mye som er laget av dem.



2 kommentarer:

  1. Jumperen din ble så lekker, Heidi! Du kler grønt!
    Av shetlandsulla, skal du tvinne 2, eller 3-tråds? Jeg har ikke startet spinne min Shetlandsull, men venter for å se hva du gjør med den 😁

    SvarSlett
  2. Takk for det Marit. Jeg har tenkt å spinn to-tråds ellers tror jeg det blit for tjukt.

    SvarSlett