Sider

søndag 5. mai 2024

Skjorte fra McCalls

McCalls 6124

Her har dere meg i en skjorte i mønster fra McCalls (6124). Mønstret er kjøpt på Sømsenteret i Oslo Skjorten er sydd i et bomullsstoff kjøpt på Self Made i Oslo.

Stoffet som har litt 70-talls utseende er kjøpt for å passe sammen med en kordfløyelsbukse som jeg sydde tidligere i vinter.

Mønstret som har en vanlig standard sømbeskrivelse er enkel og få sammen, Ingen store problemer eller utfordringer. Mønsteret har flere forskjellige fasonger. Jeg sydde fasong B med ermene til fasong D. Denne skjorten har jeg sydd i størrelse 12, men må forkorte mønstret noen cm.

Når jeg måler meg og finner størrelse bak på mønsterpakken kommer jeg alltid til at jeg må ha størrelse 14 men målene på selve mønsteret har størrelse 12 de riktige målene for meg. Dette har forvirret meg lenge og jeg har bommet mange ganger og må rette opp feilene. Men nå har jeg klart å finne ut hvor jeg bommer. Så se på selve mønsterarkene før du bestemmer deg for hvilken størrelse du vil sy.

 Ble ganske fornøyd med resultatet her, men stoffet kunne godt ha vært litt tynnere. Men det er en vinterskjorte så det fungerer bra nok.

Jeg har ikke helt forstått forskjellen på bluse og skjorte så jeg googlet det og her er googels konklusjon:

«Hovedforskjellen mellom en bluse og en skjorte er at blusen har mer fylde i midjen, mens en skjorte kan ha hvilken som helst stil så lenge den dekker overkroppen.»

Enkle sokker i selvspunnet garn


Et par enkle sokker i litt tjukt garn. Sokkene er helt enkle og ettersom garnet er så tjukt gikk det fort å strikke dem. Garnet har jeg spunnet selv og det blir spennende å se hvor holdbare de er. Jeg har tvinnet garnet litt harde så det skal bli sterkere og det er nylon i ullblandingen men det er også ujevnt både spunnet og tvinnet.

Ca 100 gram sokkegarn

      Det er jo moro med hele prosessen fra ullfiber til sokk og det tar litt tid å komme dit.

Fiberen er kjøpt på Spinnvilt i 2017 så det har tatt litt tid fra innkjøp til ferdige sokker. Jeg har fremdeles mye selvspunnet garn så rokken er fremdeles på vent til jeg har fått strikket opp noe av det jeg har spunnet.

Fiber fra Spinnvilt.

Da har endelig våren kommet hit til Oslo, eller vi hoppet over våren og gikk rett på sommer. Det har vært varmt den siste uken så det blir litt mer tid ute og litt mindre tid til strikk og søm. Men det er godt å krype opp i sofaen og strikke litt etter en dag ute i hagen. Jeg kommer meg gjennom de fleste av prosjektene mine i løpet av en uke, selv om det blir litt mindre tid på her av dem, men da varer de lengre. Har sydd noen joggedresser til barn 1 ½ år. Da jeg sydde de bitte små babyplaggene i størrelse 56 var det vanskeligere enn jeg trodde, nå når jeg har kommet opp i barnestørrelser er det mye enklere og morsommere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar