Sider

søndag 14. januar 2024

Farmor Olines hansker

Dette er det første paret som ble litt store.


Jeg vokste opp meg bestemødre som kunne mye håndarbeid og var villig til å lære det bort. Nå var vel jeg ikke alltid så flink til å høre etter å lære, men litt fikk jeg med meg.

Disse hanskene har jeg tatt mønster av fra et par jeg fikk som liten unge av farmora mi. Kopiert mønstret og telt masker. Litt matte må til for å lage/kopier mønster. Det første paret jeg strikket ble etter min mening litt for breie så jeg gjorde om litt på maskeantall og strikket et par til. De ble jeg godt fornøyd med. Jeg har tatt ut mønstret på disse før og klart å rote det bort, men nå skal jeg prøve å ta vare på dette.

Dette er par 2 som jeg ble fornøyd med.

Jeg vet ikke om dette var et mønster farmor fant på selv eller om det er et hun har kjøpt, men nå er det gjenskapt her.

Hanskene er strikket i Ask fra Hillesvåg og strikket på pinne 3 m.m. Det er egentlig ikke en stor jobb å strikke et par hansker, men fingrene kan være litt knotete med få masker på pinnene. Kan strikkes på tre pinner som de gjør på Shetland da blir det litt færre pinner å holde orden på.

Disse hanskene er sent til Namsos så da er det bare å håp på kaldt vær der.

Denne uken har jeg strikket en det og i helger har jeg fått sydd litt så jeg er snart ferdig med Largo Cargo i kordfløyel bare noen småting igjen. Så en ettermiddag så er den i boks. Nå når det snur til lysere tider er det enklere å få jobbet mer med søm på ettermiddagene. Nå kan jeg begynne å planlegge for sommerklær og det er jo alltid morsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar