Sider

søndag 16. juni 2019

Genser i selvspunnet garn.


Marie stiller opp som model.
Da Marit og jeg var på Shetland Woolweek i 2015 kom jeg hjem med endel ull til spinning kjøpt på Jamiesom og Smith. Denne genseren er altså fra den ulla. Mønstret har jeg laget selv så her er det til og med strikket prøvelapp. Det er ikke så komplisert å lage et mønster selv det er bare å måle å regne litt. Mønsterbordene er hentet fra boka Traditional Fair Isle Knitting av Sheila McGregor som jeg også kjøpte på Shetland. Den er strikket med delt vrangbord for å ikke få en for posete genser.

 Jeg spant 500 gram av den mørkebrune ulla og fikk et ganske greit totråds garn. Jeg brukte ca 250 gram av bunnfargen til denne genseren. Dette var en god fiber å spinne men det er litt kjedelig å spinne så mye mørk brun ull. Ettersom dette garnet ikke er så jevnt som maskinspunnet garn har den noen ujevnheter men det jevner seg ut og vises ikke så godt. Men det er jo litt av sjarmen med håndspunnet garn. Jeg har nok til å strikke en genser til i dette garnet men det blir ikke enda. Det er ganske tilfredsstillende å gjøre alt selv og jeg er ganske fornøyd med resultatet som passer både til Marie og meg.



Mønsterfargene hadde litt forskjellig tykkelse så jeg hadde litt utfordring med å få raglanfellingen pen men etter to forsøk er jeg fornøyd. Alle disse hespene er på ca 20 gram hver og alle hespene ble brukt opp. Alle  fargene er naturlige sauefarger på Shetland.
Denne uken har jeg strikket på alle de prosjektene jeg holder på med og startet på en ny genser i Platulopi som jeg ikke har strikket med før så det blir moro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar