Sider

søndag 16. mai 2021

Fagerlia i sommerull

 

Fagerlia av Ellen H. Bergsrønning i Pickles sommerull.

Fagerlia av Ellen H. Bergsrønning strikket i Pickles sommerull. Jeg har strikket denne toppen før, men da med blomstermønster øverst. Jeg liker fasongen på denne toppen så godt at jeg har strikket en til.

Da jeg strikket den sist var det som teststrikker. Denne gangen har jeg tilpasset litt og strikket i et litt tykkere garn enn det mønstret tilsier og strikket ensfarget som gjør den litt enklere å bruke for meg. Jeg fulgte mønstret der det var nødvendig og prøvde litt mer, sluttet å ta ut til ermene når den var passe vid og strikket den lang nok. Da ble det litt mindre masker enn i mønstret. Jeg delte også vangborden nederst slik at det blir splitter i sidene. Jeg liker denne avslutningen samtidig synes jeg det er vanskelig å få pen kant nederst når jeg strikker fra toppen og ned. På denne måten løser det seg.

Garnet jeg har brukt er Pickles sommerull, 55% lammeull og 45% økologisk bomull i fargen 129. Garnet har jeg selvfølgelig kjøpt på Pickles i Oslo for ganske nøyaktig et år siden, men jeg rakk ikke å komme i gang med denne toppen før nå. Jeg er positivt overrasket over dette garnet og kommer nok til å strikke mer av det. Behagelig å strikke av og å ha på og gir et fint stoff. Jeg strikket bolen på pinne 3 m.m. og vrangbordene på pinne 2.5 m.m. Som vanlig har jeg gått med i pinnestørrelse og har brukt i underkant av 200 gram i toppen.

Fagerlia i Fortunas sokkegarn.
Denne toppen gikk det fort å strikke så jeg satser på å få til en topp til før sommeren er her for fult. Den skal jeg starte på i kveld. Jeg har startet på to par sokker og er nesten klar med en genser til, men er ikke helt klar for oppstart på den enda. Ettersom våren er her for fult nå er det litt opp og ned med strikketid, men det er jo aldri noe stress det skal jo bare være gøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar