Sider

søndag 11. oktober 2020

1895-97 Ladies' Leg-of- Mutton Sweater

 

Marie i Ladies' Leg-of-Mutton Swetter

Denne genseren er en sportsgenser og originalmønstret er fra 1897. Den gangen skulle man tydeligvis ha vide ermer for å drive sport. Denne genseren har lite ledighetsvidde i bolen og skulle brukes over et korset.

Dette mønstret kjøpte jeg  fra RomanticRecollections og mønstret kom i to utgaver, et original fra 1897 og et som er omskrevet til et mer moderne språk og tolkninger. Det er et enkelt og greit mønster å følge, genseren strikkes i fire deler fram, bak og to ermer. Ermene var selvfølgelig det størst arbeidet, men alt er veldig enkelt.

Jeg har strikket genseren i Holst Supesoft som jeg kjøpte fra Holst i Danmark på nettet. Holst Supersoft er et godt garn å strikke med og genseren blir ikke veldig tykk. Hele genseren er strikket enten i vrangborstrikk eller i dobbel perlestrikk eller «Fancy Pattern» som det heter i mønstret.

«Fancy Pattern» er strikket med tynnere pinner for å være med å forme fasongen. Jeg brukte pinne 2.25 og 2.50. Her måtte jeg strikke flere prøvelapper ettersom det ikke var oppgitt pinnetykkelse bare masker pr. cm.

1895-1897 Ladies' Leg-of-Mutton Swetter
 

Genseren er veldig elastisk og passer bra til mottateren som er Marie og det virker som hun er fornøyd med den.

Knappene i halsen og på skuldrene kjøpte jeg på et marked i London og de er fra 1920-tallet så de passet jo bra til denne genseren.

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar