Sider

søndag 6. august 2017

Veslemor-tunika x 2

 I sommer har jeg strikket to Veslemor-tunikaer som kjoler. En til Marthe som er 1 år og en til Signe som er 2 1/2 år. Begge kjolene ble litt for store men da har de noe å vokse i.
Signe ville egentlig ha rosa kjole men fikk blå så jeg må strikke noe i rosa til henne i høst. Mønstret er fra Klompelompe (strikk til baby, barn og voksen) og begge kjolene er strikket i Lille Lerke fra Dalegarn og strikket på pinne 3 mm. Garnet er kjøpt på Nøstet Mitt på Storo og jeg brukte i underkant av 150 gram på begge kjolene.
Jeg er positivt overrasket over garnet som jeg liker veldig godt. Lille Lerke inneholder 53% merinoull og 47% egyptisk bomull. Det er mykt og godt å strikke med og gir god definisjon på hullmønsterborden.
Det er ikke så lett å få fine bilder av barneklær så dette er det jeg fikk til. Kjolene er enkle og raske å strikke og mønsterborden er greit å huske. Mønstret er godt skrevet og enkelt å følge.
Det har også vært litt tid til å spinne i sommer og denne hespen ble jeg helt ferdig med på hytta. Denne fiberen er 100% merino og den har jeg farget selv. Navnet er Tilbake til 80-tallet, det ble 262 meter på 100 gram. Har ingen planer for denne hespen heller men det er mulig det kan bli en lue av den.
Fiberen er kjøpt på Spinnvilt og spunnet på Ashford Joy som er reiserokken min.
Den siste uken har jeg sydd noen prosjektposer. Det er moro å ta fram symaskina å få sydd litt. Det er lenge siden det har blitt noe sying,men disse småtingene er overkommelig og resultatene kommer raskt. Alt er sydd av gamle rester og det er mye der det kommer fra.

Resteteppet vokser sakte men sikkert, jeg planlegger 12 ruter i bredde og nå er det 10. Men det blir ikke mer enn en rute om dagen så dette kommer til å ta tid.
Samstrikken vi har på podcasten vår, teppet Norsk Sommer av Tori Seierstad vokser og nå har jeg kommet over 20%. Moro mønster å strikke. Omgangene begynner å bli lengre men det går så det suser. I dette pleddet bruker jeg også mye rester og det er godt å se at restene forsvinner. Bli med å strikk Norsk sommer, se på Ravelry gruppa vår Garngleder- Heidi og Marits strikkepodcast.
Det siste jeg har startet på er et par sokker. Det er Jernbane i hagen av Marit H. Bergsrønning og dette er en samstrikk med Garnbutikken Fortuna. Sokkene strikker jeg i Wollmeise Twinn. 
Denne uka skal jeg strikke på Norsk Sommer og Jernbane i hagen og prøve ikke å starte på flere nye prosjekt. Jakken Cockatoo Brae er strikka ferdig, mangler bare knapper.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar