Sider

onsdag 9. september 2015

Høstens første ferdige hespe.

Ferdig hespe merinoull.
 Da er høstens første hespe garn ferdig. det ble et mykt og deilig merinoullgarn. Fiberen er i 100% merino fra Malabrigo. fargen heter 136 Sabidjria og er håndfarget. Fiberen er kjøpt på Garnbutikken Fortuna på Løkken Verk.
Fiber før spinning.
Det er ganske stor forskjell på fargene før fiberen er spunnet og når den er ferdig garn, det er jo noe av utfordringen med flerfarget fiber men også det som er spennende. Malabrigofiber er stort sett gode fiber men må passes på så de ikke toves sammen da blir det ganske vanskelig å få garnet jevnt.

Her ser hespen litt lysere ut enn den er.
Dette hespet ble ganske mørkt. Bildet over lyver litt på fargen, som du ser under der det vises på spolen er fargene tydeligere. Med en litt dårlig vekt veier hespen 108 gr, det er bra ettersom det var 113 gr. fiber. Det ble 143 meter og litt ujevnt. Da jeg hadde tvunnet garnet syntes jeg det var lite tvinn på det jeg vurderte litt om jeg skulle tvinne det en gang til. Helga, som jeg har blitt kjent med gjennom spinneringen på Prinsen i Oslo sier at det er bare å tvinne det en gang til. Hun har mange års erfaring med spinning så hun kan dette. Likevel var jeg usikker på dette, men jeg prøvde likevel. Det var veldig lurt etter andre tvinning ble det mye jevnere og tvinnen veldig bra.

Garnet på spolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar