Sider

søndag 29. september 2024

Legato jeans og Elton Pullover

Legato jeans fra Love Notiones

Legato Jeans fra Love Notions Sewing patterns er sydd i stretsj denim. Jeg har prøvd flere ganger å sy «olabukser» å nå begynner jeg å komme dit.

Jeg har sydd bukser i denim før, men dette er første gangen jeg syr i denim med elastan. Nå er jeg litt usikker på hvor mye elastan stoffet inneholder da det er en stund siden jeg kjøpte dette stoffet. Stoffet er kjøpt på Selfmade her i Oslo og er et helt vanlig blått denimstoff. Til lommefor har jeg brukt en rest bomullsstoff.

Mønstret er kjøpt på nett og skrevet ut på hjemmeprinteren. Jeg brukte litt ekstra tid på mønstret, sammenlignet med bukser jeg har fra før, og som passer godt, målte mange ganger og sammenlignet kroppsmål og plaggets ferdigmål. Det er flere valgmuligheter på dette mønstret, jeg valgte «petit» da dette passet best til høyden min, fra liv til skritt, lengden på selve buksa måtte jeg da forlenge med 15 cm. Jeg brukte størrelse 10 og gikk opp til størrelse 12 i livet. Mulig jeg skulle gått ned en størrelse for buksa kan gå ut etter litt bruk. Men den passer godt nå. Sømbeskrivelsen i mønstret er god og det er også flere youtubefilmer som beskriver hvordan å sy gylf.

Det er ikke vanskelig å sy jeans, men det er mange vendinger, det vanskeligste er gylfen, men det er heller ikke så komplisert. Det er bare å ta seg tid til å se godt etter så det blir riktig. Og det er bare å ta opp å gjøre på nytt hvis det blir feil. Jeg har valgt å sy stikninger i mørkeblått for å skjule at jeg ikke er så flink til akkurat det og det gjør at buksa blir litt tam. Det er vel noe jeg må trene litt på til neste gang. Jeg har brukt vanlig symaskin og coverlock for å sy denne buksa. Alt i alt fornøyd med denne.

Elton Pullover av Joji Locatelli.

Elton Pullover av Joji Locatelli strikket i Fortunas Høylandsull og Fortunas Silkemohair i fargen Sæterdalen. Jeg startet på denne genseren for ca. et år siden så gikk jeg tom for garn, men Marit hadde sluttet å farge på denne basen. Jeg la den bort og tenkte på om jeg skulle rekke opp eller finne på noe annet for å få den ferdig. Da jeg var på Fortuna i sommer fant jeg en hespe høylandsull i fargen Antikk som til og med var på salg så jeg kjøpte den og fargen passet bra, så jeg fikk genseren ferdig, endelig. Vrangbordene og de siste stripene på ermene ble rosa, og vrangborden i halsen fikk litt rosa. Da ble den ferdig og jeg er fornøyd med det. Jeg strikket genseren etter mønsteret, Jojo Locatellis mønster er lette å lese og jeg har bare gode erfaringer med mønster fra henne. Denne genseren har en veldig vid bole og korte tette ermer, jeg vill ha foretrukket ermehullet litt større, men det er helt ok som det er.

Jeg har planer om å sy en jakke/skjorte i ull, jeg kjenner jeg vegrer meg litt for å starte og det er nok fordi stoffet jeg skal bruke er så fint og kostbart og jeg er litt redd det ikke blir bra. Men nå har jeg fått ut mønsteret og har tenkt å klippe denne uka, det er det verste med søm å klippe ut delene. Det kan jo bli feil allerede her, men når det er gjort er det bare gøy. På strikkefronten har jeg startet med en Islender til Marie og det er jo et stort prosjekt så har jeg lyst til å strikke en vest i Fair Isle, jeg har mye shetlandsull og det er så gøy å strikke med mange fine farger.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar