Sider

søndag 20. juni 2021

Ingen Dikkedarer Genser

Ingen Dikkedarer Genser strikket i Blue Sky Fibers.

 

Ingen Dikkedarer Genser av PetiteKnits er ferdig og det nå når det er så varmt, men jeg får bare vente med å bruke den til høsten kommer. Jeg startet på denne genseren i mars og er litt usikker på hvorfor det har tatt så lang tid å bli ferdig. Mønstret er veldig enkelt å følge og er strikket tusenvis av ganger. På Ravelry er den registrert strikket over 5700 ganger så dette er en populær genser og den er strikket i veldig mye forskjellig garn.

PetiteKnits har mange gode og populære mønster og er supert for nybegynnere, men også for rutinerte strikkere. Det er ofte gode fasonger og grei passform på plaggene hennes. Ettersom denne genseren er litt stor og ledig i fasongen er det selvfølgelig enkelt å bruke garn i forskjellige tykkelser og å likevel få den til å passe godt med små justeringer.

Jeg velger nesten alltid å strikke med tynnere pinner enn det som er anbefalt for jeg strikker litt løst. I dette tilfellet strikket jeg med minste anbefalt pinne ettersom anbefalingen var mellom pinne 4 og 8. Jeg har også lært at jeg må strikke overdeler kortere enn mønstret ettersom jeg er litt kort og liker best å ikke ha for lange gensere og jakker. Denne genseren har jeg strikket på pinne 4 mm og 3 mm på vrangbordene. Etter å ha felt av med Italiensk avfelling og vasket genseren oppdaget jeg at den var alt for vid nederst så jeg måtte ta opp igjen. Da er Italiensk avfelling ikke å anbefale. Jeg måtte klippe opp kanten før jeg kunne rekke opp, så fikk jeg tatt inn litt flere masker og felt av på vanlig måte siste gangen. Jeg er ikke helt fortrolig med ovenfra og ned strikk av gensere for jeg synes det er mye penere med opplegg på vrangbord nederst enn avfelling.

Jeg har strikket i Blue sky Fibers Woolstok Worsted et garn jeg kjøpte på Loop i London i 2019 så det har ligget litt i lagret. Garnet er godt å strikke av og flotte farger. Det er mye tykkere enn garn jeg vanligvis bruker, men det vokser fort med så tykt garn og det er jo moro.  Etter å ha leitet litt kom jeg fram til at det er produsert i USA. De produserer mye fint garn, men det er nok ikke å få kjøpt i Norge.

I det siste har jeg blitt ferdig med noen prosjekter og da kan jeg jo starte på noen nye. Det neste som skal på pinnene er Breathing Space av Veera Valimaki som jeg skal strikke i garn fra Pickles. Denne har jeg tenkt å strikke lenge og det blir et bra ferieprosjekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar