Sider

søndag 19. november 2017

Nye spinneprosjekter

 Denne uken er det også spinning som har vært på planen. To hesper har blitt ferdig. Den grønne er en fiber jeg fikk fra Marit, den tror jeg hun fikk tak i på Trønderrokktreffet tidligere i år men jeg vet ikke hvem som har farget den. Det er en BLF fiber og den var veldig god å spinne. Hespen er 269 meter/100 gram. Wpi 12. BLF eller Bluefaced Leicester er en engelsk rase og egner seg supert til klær da fiberene er myke og glatte. Denne fiberen er lett å spinne og det er enkelt å få er jevnt garn.
Den andre hespen er fra Gammel Norsk Spælsau. Denne fiberen kjøpte jeg på Midtnorsk strikkefestival 2016 fra Holum Gård i Meldal. Den er ufarget og denne er nummer 2 av 3 forgarnnøster jeg kjøpte. Hespen er 112 meter/40 gram. Wpi 17. Planen er å strikke votter av dette garnet når alle tre hespene er ferdige. Gammel Norsk Spælsau er en gammel norsk rase og garnet blir hardt og sterkt og passer nok best til litt grovere plagg. Dette garnet var mer utfordrende å få jevnt selv om det er spunnet fra forgarn så noen klumper ble det. Men jeg er fornøyd med det og gleder meg til å strikke med det.
Det har gått litt trått på strikkefronten de siste ukene men nå er jeg ferdig med Loppa , den mangler bare knapper så er den klar til å brukes, håper bare den passer. Jeg har startet med noen nye prosjekter, et på votter, en ny klut til Oda og Lemonpiegenseren som jeg har gledet meg lenge til å starte med.
Det har også kommet ny fiber på rokken det er en halv kilo Shetlandsull som jeg kjøpte på Jamieson og Smith under Shetland woolweek 2015. Det er mye fiber og kommer til å ta litt tid så jeg må nok frem med den andre rokken for å få litt avveksling. Er du glad i å strikke votter sjekk ut samstrikken på Ravelrysiden vår der er det vottestrikk fram til 1. februar 2018.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar