Sider

søndag 10. desember 2017

Sommersjal i desember og litt søm

 Dette sjalet startet jeg faktisk på i august og det ble ikke ferdig før nå. Det har vært med i veska og jeg har strikke på det innimellom på jobb og rundt omkring, derfor har det tatt så lang til. Etter som dette er strikket i Malabrigo Lace er det tynt og lett og tar liten plass. Det er viktig for de prosjektene jeg bærer med meg over alt. Mønstret på sjalet  var i Hjemmet i sommer og er laget av June Thomsen. Malabrigo Lace er et merinogarn som egner seg godt til tynne sjal. Her har jeg strikket i fargen 017 Pink frost. Garnet er kjøpt på Garnbutikken Fortuna men de har sluttet å føre det for en stund siden. Det har ligget en stund i mitt lager så det var på tide det ble til noe.
Selve sjalet er enkelt å strikke med veksling mellom rette stykker og to sammen/kast med økinger midt bak og på sidene. Blondekanten er også enkel men her er det en feil i mønstret så de må rettes opp først. Men når det er gjort går det fort å få til blondekanten. Det blir nok godt å ha både sommer og vinter.
 Det har også blitt litt søm i det siste. Ble så inspirert sist helg og fikk syd to topper. Jeg hadde noe stoff men ikke nok til lange ermer så de ble så lange jeg hadde stoff til. Jeg har planer om å sy mere i tiden framover og har funnet fram deler av stofflagret mitt som også er ganske innholdsrikt.
Å sy enkle topper i jerseystoffer er enkelt og det går fort. Nå har jeg en coverlock som gjør det enda enklere men det er greit å sy på vanlig symaskin med elastiske sømmer. Stoffene er kjøpt på Stoff og Stil for en stund tilbake. 
Denne uken har jeg kommet i mål med noenl av strikkeprosjektene mine og jeg har rekt opp stjernesokkene jeg startet på for de ble alt for store så jeg må finne litt tynnere garn til dem. Et par votter og et par barnesokker er kommet av pinnene og er klare for vasking og blokking. Og både Straycatsokkene og Lemonpiegenseren har vokst endel. 
Etter som det er håndballvm er det mye tid til tankeløs strikking for tiden. Det er Lemonpiegenseren det jobbes på under kampene. Det blir liksom ikke julestemning uten håndball i desember. 
I kveld når det ikke er kamp skal jeg legge opp til Exploration Station å det gleder jeg meg til.
Jeg må vel også prøve å få tid til litt juleforberedelser må vel bake og vaske litt og få kjøpt julegaver, så denne uken blir vel travel nok. Selv om jeg ikke stresser så mye før jul blir det jo litt mer hektisk enn vanlig men det er jo en veldig hyggelig tid.

1 kommentar:

  1. Hei. Plages med blondekanten på sjalet. Vil d røpe hva feilen var?

    SvarSlett