Sider

søndag 3. desember 2017

Loppa

Da har jeg endelig klart å få ferdig Loppa av Ann Myhre i Holstgarn. Jakken er strikket til søsteren min Marit som villig stilte opp som modell. 
Mønstret er selvfølgelig supert som alle Ann Myhres mønster er. Greie å forstå, alt er godt forklart og illustrert med bilder. Garnet som er anbefalt i mønstret er litt tykkere enn garnet jeg brukte men jeg strikker litt løst så det stemte godt med målene. Jakken strikkes ovenfra og ned å det er en måte jeg liker bedre og bedre å strikke jakker og genere på. Det er enklere å prøve for å få rett lengde både på bolen og ermene og det  er lettere å se om det blir riktig overvidde. Jeg kan ikke få fullrost Ann Myhre nok for flotte mønster.
Det er mye mønster, forhøyninger og økninger i starten men etter det er det bare  å kjøre på helt til borden nederst.
Som dere ser på dette bildet er jakken tynn derfor droppet jeg loppene nedover bolen og ermene. 
Holstgarnet Noble inneholder 95% geelongull og 5% cashmere det er mykt og tynt men likevel godt og varmt. Garnet er kjøpt på Garnbutikken Fortuna på Løkken Verk men jeg tror de har tatt det ut av sortimentet. Jeg kjøpte en hel del av det på salg i sommer og har nok til 2-3 gensere eller jakker til. Bunnfargen i jakken er Nutmeg og mønstret består av Pure Sky, Honeydew, Almond, Cinder Rose og Pansy. Litt usikker på hvor mye garn jeg brukte men det ser ut til at jeg brukte ca 200 gr av bunnfargen. Høres litt lite ut men, men. Pinnestørrelse 2.5mm og 3mm.
Jakken passet og Marit er fornøyd og da er alt bra.
Jeg har også blitt ferdig med sommersjalet jeg startet på i høst men det er ikke vasket og blokket enda. Lemonpiegenseren har hvilt denne uken, men jeg har strikket litt på vottene og sokkene jeg holder på med. Det kommer to nye prosjekt på pinnene denne uken håper jeg, det er et par små sokker og sjalet Exploratione Statione av Westknits. 
Nå er tiden inne til å forberede seg til jul og det er mye moro å være med på. Julemesse på jobben denne uken blir gøy, julemesse på Abildsø gård på lørdag og jeg håper å få med meg julemarked på Folkemuseet neste helg.
God førjulstid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar