Sider

søndag 13. august 2017

Cockatoo Brae

Endelig er jakken Cockatoo Brae ferdig. Den er designet av Kate Davies og kommer fra boka Yokes. Mønster og garn til denne jakken  kjøpte jeg under Shetland Woolweek 2015 så den har ligget på vent en stund. Jeg tenkte først å strikke bole og ermer på strikkemaskin og bærestykket for hånd. Men etter litt frem og tilbake ble det til at jeg håndstrikket hele jakken.
Mønstret er på engelsk men er lett å følge og veldig godt forklart.Garnet er Jaimieson & Smith 2 ply Jumper Weigt, 100% Real Shetland Wool. Et supert garn å strikke med, kommer i 25 grams bunter. Anbefalt pinner er 2.75 mm men jeg gikk ned til 2.5 mm etter som jeg strikker litt løst.
Jeg hadde kjøpt litt lite garn av bunnfargen og måtte bestille mer, det var jo litt spennende ettersom det er to år siden jeg kjøpte garnet. Jeg strikket to omganger med det nye og to med det jeg hadde for å utjevne fargeforskjellen. Det er de 10-12 øverste omgangene før mønstret men det vises ikke.
Jeg synes mønstret ble fint, mange tråder å feste men det er verd det. Fellingene er rundt treet som er tradisjonell felling på Shetland.
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og har endel garn igjen. Jeg tror det blir hansker i samme mønster engang i høst.
 I sommer hadde Marit og jeg to omganger med farging. Omgang to var farging av fiber. Det ble fargerikt som vanlig. De to første flettene er i Marit sine farger.
 Vi prøvde forskjellige teknikker men kom vei fram til at det enkleste er ofte det beste. Disse to flettene snurret vi bare sammen og la dem i flere forskjellige fargebad. Veldig fornøyd med resultatet, det blir spennende å se hvordann garnet blir.
Det blir mye rosa, lilla og grønt men her ble det også litt blått. Ulla som vi farga er Cheviot Wool og er kjøpt på Walnut Farm for en god stund siden.
Har fått sydd litt denne uka også. Noen flere strikkeposer. Det er moro å sy så det skal jeg prøve å få mer tid til utover høsten når jeg er mer inne.
Ellers har jeg  klart å legge opp to nye prosjekter. Det har kommet et sjal og et par sokker på pinnene. Men jeg har fått strikket endel på Norsk sommer, nå begynner omgangene å bli lange men jeg har kommet over 30%. Norsk sommer er et pledd og vi har samstrikk på det i podcasten vår så bli med.
Neste helg er det Midtnorsk strikkefestival og dit skal jeg. Det blir fint å møte mange strikkeglade venner, få noen nye venner og få kjøpt litt nytt garn.




2 kommentarer:

  1. Den ble veldig fin og fine farger. Vet at dette garnet er tynt så jeg regner med at jakken blir veldig anvendelig. 😃

    SvarSlett
  2. Takk for det. Den blir nok god å ha utover høsten. Grei under jakker.

    SvarSlett