Sider

søndag 23. april 2017

Marie sin jakke er ferdig.

 Da har jeg endelig klart å bli ferdig med denne jakken. Det tok sin tid. Marie fikk denne jakken i julegave men den var ikke strikket. Jeg startet på den i slutten av januar så det har tatt lang tid. Først strikket jeg opp til ermhullene og oppdaget at den var alt for stor. Det er prisen for ikke å strikke prøvelapper. Jeg startet igjen og grått garn med rett-og-vrangmasker hele veien er litt kjedelig så jeg måtte strikke noe fargerikt inn i mellom. Da jeg var ferdig med bolen oppdaget jeg at jeg hadde glemt å strikke et knapphull men denne gangen tok jeg ikke opp og bestemte meg for å fikse det etterpå på en eller annen måte. Jeg startet på ermene å de gikk fort å strikke. Etter som jakken er strikket flatt med raglanermer som skal sys i er det endel monteringsarbeid. Men jeg har jo en linker/ketler så det å sy sammen strikketøy er ikke et problem.
Mønstret på denne jakken kommer fra boka Vintage strikk av Silje Een Amoriza og Ingrid Myrstad. En fin bok med mange gamle mønster og mye strikkehistorie vel verd å lese. Mønstrene i denne boka er skrevet om til dagens garn men ellers ikke forandret mye. Denne jakken er forlenget noe. Mønstret til denne jakken er greit å følge, klart og tydelig.
 Jakken er strikket i Huldra kamgarn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk i fargen 8072 lys rødlig. Den er ganske tynn men veldig deilig og varm å ha på.
Huldra er et godt garn å strikke med men den strakk seg i lengden etter vask men det kan ha noe med min strikkefasthet å gjøre. 
Knapphullet jeg glemte klippet jeg opp, felte maskene og festet alle trådene. Så håper jeg det holder. Knappene er grå og i plast.
Jeg er så glad den er ferdig og kan sendes til Trondheim og holde Marie varm utover våren.
Jeg har startet to nye prosjekter denne uken det er en genser, Moray Star av Di Gilpin kjøpt på Fanø Strikkefestival i fjor sommer. Den er også grå, jeg bruker så kjedelige farger for tiden det må jeg gjøre noe med.
Jeg har også startet på The Coziest Memory som er et teppe. (Her er det mye farger da.) Har egentlig ikke tenkt å starte på det men er desperat på å bruke opp rester. Det er gøy å strikke og restene forsvinner og det er sikkert noen som vil ha det når det en gang blir ferdig. Dette er et prosjekt som jeg skal bruke lang tid på å ikke kjøpe garn til.
På rokken har jeg blitt ferdig med det blå spælsaugarnet og startet opp en flette fra The Doube Ewe i lill , rosa og grå.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar