Sider

søndag 18. november 2018

Fortunakofta


Veldig fornøyd med å være ferdig med Fortunakofta. Startet den i august så det tok litt tid. Dette var en sammstrikk som skulle være ferdig til Midtnorsk Strikkefestival men det klarte jeg ikke. Men bedre seint enn aldri.
Mønstret er laget av Ingvill Freland. Det er en veldig fin kofte men det er ikke et enkelt mønster i strikke ettersom rapportene er lange og ikke repeterende. Hoveddiagrammet går over mere enn en rapport så du må ha tunga rett i munnen når du strikker det. Men når det er sakt er jeg superfornøyd med kofta.
Kofta er strikket i Ask fra Hillesvåg ullvarefabrikk, jeg kjøpte en garnpakke med mønster på Garnbutikke Fortuna i sommer.  Dette er et av mine favorittgarn som jeg kommer tilbake til ofte. Den er strikket på pinne 3.5 mm. Mønstret kan også kjøpes hos Strikkekista.
Mønstret har mange størrelser fra xs til xxxl og jeg valgte s og var  litt usikker på om den ikke ble litt liten. Men ettersom jeg strikker litt løst ble den slik jeg ønsker å ha den. Jeg strikket halsen litt tettere enn mønstret sier for jeg synes ofte kofter og jakker blir litt for utringet og da blir jeg kald i nakken. Her strikket jeg noen forkorta omganger i nakken i koksgrå, mulig jeg skulle ha valgt svart men jeg hadde så lite svart garn igjen. Jeg valgte å ha knapphull hele vegen ned for jeg liker å kunne kneppe igjen kofta. Jeg er storfornøyd og har flytta inn i denne og kommer ikke ut av den før til våren.
Knapper og montering ble unnagjort denne uka så nå har jeg strikket på de andre prosjektene mine. Helleboregenseren, to par sokker, blomsterjakken og noen kluter og i går starta jeg på sjalet Nigthshift i selvspunnet garn. Disse prosjektene skal jeg fortsette på i uka som kommer. Rokken har fått stå i fred også denne uken. 
Nå når denne er ferdig mangler jeg bare 5 prosjekter for å komme i mål på utfordringen på Ravelry der målet mitt er 40 ferdig prosjekt i 2018.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar