Sider

søndag 19. februar 2017

Samstrikk av Sinnasaujakka

Marit, Gunn, Heidi og Thale.
Da er vi alle ferdige med Sinnasaujakka av Ann Myre/ Pinneguri. Vi er alle veldig fornøyd med resultatet og kanskje aller mest Marit som har fullført en jakke helt alene for første gang. Vi har alle kjøpt garn på Nøstet Mitt på Storo. Vi møttes til garnkjøp og diskuterte lenge men alle endte opp med Rauma Finull. Jeg har Kauni som mønsterfarge som er kjøpt på Garnbutikken Fortuna.
Det er moro å være modeller.
Vi er alle enige om at mønstret er godt å følg og jakken er moro å strikke. Jeg liker passformen i mønstret godt jakken sitter fint. Jakken er strikker ovenfra og ned noe som gjør det lettere å prøve under veis.
 Finull er et godt garn å strikke med og det blir mykt å godt å ha på etter en vask. Med godt norsk ullgarn holder fasongen bra og jakken tåler mye.
Grunnen til at jeg liker å bruke Kauni er graderingen i fargene. Jeg liker de lange fargeskiftene og synes det gir liv i strikketøyet. Kauni passer godt sammen med Rauma finull og Pt2 og sikkert mange andre norske ullgarn.
Vi manglet en jakke på siste møte, Gunn var på ferie.
 Siste møte i samstrikken før fotografering var oppklipping det er skummelt når en ikke har prøvd det før. Men det gikk greit for alle og det er jo enkelt og greit. Vi har heklet og klipper mellom hekleraden.
Heklekantene blir fine og dekorative.

Alt gikk greit så var det bare å sy inn kantene og å finne knapper som passer. Jeg tror vi må finne et nytt prosjekt for samstrikk nå som vi er ferdige og få med flere.
Jeg driver å strikker på denne grå jakken til Marie. Jeg strikket til under ermene og oppdaget at den ble alt for stor. Det er jo lurt å måle litt tidligere da. Men da er det bare å reke opp og starte på nytt igjen.
Jeg har også startet på en jakken Cockatii Brae av Kate Davies fra boka Yokes. Denne jakken kjøpte jeg garn til da vi var på Shetland i 2015 så det er på tide. Jeg har tenkt og tenkt på at jeg må strikke den så nå må jeg bare ta meg på tak å starte. Ettersom jeg sjelden har prosjekt som ikke blir ferdig er det bare å starte så kommer jeg nok i mål. Den strikker jeg i Jamieson & Smith garn.
 Det er mange fine jakker og gensere i denne boka så jeg håper jeg får strikket flere av dem.
Til slutt har jeg et par Sirupssokker i restegarn stort sett Arwetta Classic som jeg strikker litt på. De blir fargerike. Det er godt å få brukt opp litt restegarn.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar